Székelyhídi diákok is részesei voltak az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeire, hőseire való emlékezésnek a Gloria victis program keretében, amely emlékünnepséget, ifjúsági találkozókat és Kárpát-medencei történelmi vetélkedőt is magába foglalt.

Az idei ünnepi program október 21-től 23-ig tartott, ahova a Petőfi Sándor Elméleti Líceumból tíz diák utazott el Popescu Enikő tanárnő kíséretével Egerbe. Diákok százai, egyetemisták ezrei gyűltek össze, hogy megemlékezzenek a hősökről.

Hosszú út állt mögöttünk, szombat este épségben megérkeztünk a diákszállóra, amely Egerben volt. Elfoglaltuk a szobáinkat, aztán elmentünk vacsorázni a szálló éttermébe. A vacsora letornázása, illetve a közösségi kapcsolatok építése érdekében táncház vette kezdetét. A táncház előtt megnyitó beszédet mondtak, mindez az egri líceumban zajlott.

múlt és a jelen találkozása

Másnap gazdag volt programokban. Reggelizés után elindultunk Recskre. Ott megtekintettük az emlékparkká alakított egykori lágert, ahol a Rákosi-korszakban több mint 1500 fogoly volt kényszermunkára ítélve iszonyú körülmények között. Minden embernek megvolt a saját története, hogy miért került oda. Hosszú évek során csupán két sikeres szökés volt. Kínzás, nyomor jellemezte azt a helyet akkoriban, ennek nyomai napjainkban is észrevehetőek, ha ellátogatunk az emlékparkba. Ezt követően az irányt Budapest felé vettük, ahol érkezésünk után egyből ebédelni mentünk. Következő utunk a műegyetemi ünnepségre vezetett. Beszédet mondott Halzl József, a Gloria victist szervező Rákóczi Szövetség elnöke, illetve Simicskó István magyar honvédelmi miniszter. A műegyetem előtt mindenki kapott egy fáklyát, és elindultunk a Bem tér felé.

A felvonuláson több száz tanár, diák, egyetemista vett részt. A Bem térre érkezve megtörtént a koszorúzás, ahol Németh Zsolt és Rétvári Bence államtitkárok mondtak beszédet. A nap végén visszatértünk Egerbe.

Az utolsó nap, október 23. programjai közé tartozott a reggeli elfogyasztása utáni összepakolás, majd a szállásuktól való búcsúvétel. Mindezek után Eger központjába indultunk, ahol megnéztük a várat, valamint a líceum épületébe és az Eszterházy Károly Egyetem főbb termeibe is betekintést nyertünk. A közös ebéd után elindultunk hazafelé.
Ez a három nap sok élményt és új, valamint hasznos információkat nyújtott a számunkra és mindazok számára, akik részt vehettek ezen a programon. Jól éreztük magunkat, és hálásak vagyunk, hogy mi is ott lehettünk!